Du kan spørre den selv. Den snakker, forstår, tenker og oppleves nesten som litt menneskelig.

Skal vi ta en prat?
Om en helt ny måte å bruke en bil på. Om intuisjon og om kunsten å hver dag lære noe nytt. Helt til nye A-Klasse nesten kjenner deg bedre enn du kjenner deg selv.

En ny design? En ny æra.

Nye A-Klasse følger vår designfilosofi om rene linjer fra punkt til prikke. Flatene er enda strammere, og detaljene mer fremtredende enn noen gang.

Mercedes-Benz User Experience.
Det nye og intuitive MBUX-multimediesystemet er spesiallaget for deg. Hver eneste detalj kan tilpasses dine ønsker, dine behov og din kjørestil. Dette gjør du på en enkel måte med touchpaden, rattet, eller – for første gang – med den nye berøringsskjermen.

Original fra topp til tå. Kun tilpasset deg og din livsstil.

Med nye A-Klasse og MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du muligheten til litt mer. Derfor kan du ikke bare tilpasse komfortbelysningen etter egen stemning, men også visningsstilene på kombiinstrumentet og multimediesystemets display. Helt individuelt og intuitivt, for eksempel med touch control-knappene på rattet.

A-Klasse retter alltid blikket forover.

Blikket rettet fremover – helt automatisk med head-up-displayet i nye A-Klasse. For med det blir viktig informasjon som f.eks. hastighet, fartsgrenser eller navigasjonsanvisninger projisert midt i synsfeltet ditt. Virtuelt og i fullfarge. Displayets høyde og innhold kan tilpasses og lagres med minnefunksjonen. Nok en ting du ikke lenger trenger å tenke på i fremtiden.

Kan veien til boligen din. Og kjenner vanene dine.

MBUX, nye Mercedes-Benz User Experience, gjør nye A-Klasse mer intelligent enn noen gang. Hver dag lærer den noe nytt og lærer fremfor alt deg bedre å kjenne. Den vet hvilken musikk du liker og kan veien til jobben din utenat. Ut fra vanene dine finner den de riktige radiostasjonene og viser dem som favoritter, eller den viser deg en raskere vei dersom det er kø på den strekningen du vanligvis kjører. Dette gjør den helt av seg selv, dersom du ønsker det.

Det er mye å snakke om.

Takket være det helt nye stemmestyringssystemet LINGUATRONIC (tilvalg) hører nye A-Klasse på hva du sier. Men ikke bare det; den forstår deg, uten å måtte lære kommandoene på forhånd. Og den snakker med deg. Lese, diktere eller sende SMS? Ikke noe problem. Den sjekker værmeldingen for bestemmelsesstedet ditt, bytter radiokanal og finner raskeste vei hjem. To ord er alt som skal til: "Hei Mercedes", og nye A-Klasse er lutter øre.
Leveres kun som del av pakke i kombinasjon med utstyret Utvidede funksjoner MBUX og touchpad.

Betjening som berører.

Forestill deg at du kan styre hele bilen med lillefingeren. Det hadde vært noe, ikke sant? La oss presentere touchpaden som du kan styre mange funksjoner med, for eksempel navigasjonssystemet og komfortbelysningen. Den berøringssensitive overflaten gjenkjenner til og med håndskriften din. Berøringsskjermen gjør det hele enda enklere. En bevegelse er alt som skal til for at det sier klikk.

En ny design? En ny æra.
Formen følger ikke funksjonen, men følelsen. Og her betyr det at alt føles helt riktig. Rett og slett.

Gjennomtrent fra topp til tå.

Nye A-Klasse følger vår designfilosofi om rene linjer fra punkt til prikke. Flatene er enda strammere, og detaljene mer fremtredende enn noen gang. Stilig, ikke sant?

Ingenting er bedre enn komfort. Spesielt når den tar seg godt ut.

I nye A-Klasse sitter hver eneste detalj som de skal. Dekorelementene, ventilasjonsdysene og ikke minst setene. Alt etter bilens utstyr leveres standardseter, komfortseter eller sportsseter. Du kan sveve som på skyer eller føle at du sitter i en løpsbil. Med multikontursetepakken gjør du førersetet enda bedre. Via berøringsskjermen kan du for eksempel stille inn seteryggens bredde, eller du kan starte massasjeprogrammet. Rett og slett herlig.

Fremragende design, også sett bakfra.

Noen ganger passer alt som hånd i hanske. Både utseende, karakter og fremtoning sørger for at nye A-Klasse oppfattes som sympatisk. Den nye hekken virker bred, sportslig og markant. De elegante, todelte baklyktene utstråler presisjon uten å skrike etter oppmerksomhet, men fortjener det likevel. Men ikke nok med det. De gjør hekken bredere, ikke bare visuelt, men på ordentlig. Noe som gjør det merkbart enklere å laste inn i bagasjerommet. Sånt liker vi!

En berøring kan endre alt.

Med touchpaden kan du betjene innholdet på multimediesystemets display like enkelt som med en smarttelefon. Du forskyver og forstørrer med fingerbevegelser, og får haptiske tilbakemeldinger når du betjener funksjonene. Touchpaden kan gjenkjenne håndskriften din, slik at du kan skrive inn adresser og telefonnumre lydløst for hånd.

Helt ny. Og allerede en legende.

Det flate panseret, smale frontlykter og grillen med en kontur som åpner seg nedover får fronten til å virke bred. Et skikkelig høydepunkt i AMG Line (tilvalg) er grillen med diamantpins i krom. De distinkte luftinntakene i nedre del av støtfangeren er tilpasset støtfangerens profil.

Velkommen! Her handler alt om deg.

Kupeen til nye A-Klasse regelrett omfavner passasjerene. Overgangene mellom instrumentpanelet, midtkonsollen og dørkledningene er flytende og sørger for det behagelige "wrap around"-designen. Dette er like enestående i denne klassen som utvalget av dekorelementer og komfortbelysningen, som får alt til å fremstå i sitt beste lys.

Noen ganger trenger man ganske enkelt mer spillerom.

Bagasjerommet til nye A-Klasse er større enn før. For å være helt nøyaktig er det 110 millimeter lengre, 225 millimeter bredere og rommer 29 liter mer enn forgjengeren. Du har dermed plass til for eksempel seks kasser mineralvann, to golfbager stablet oppå hverandre eller en barnevogn. Hvis du trenger mer plass, anbefaler vi Bagasjeromspakken som leveres som tilleggsutstyr.

Mye er uoppdaget. Det er bare å begynne.

Her sier et blikk mer enn tusen ord. Interiøret til nye A-Klasse har fått et helt nytt utseende, og du har full oversikt på to høyoppløselige skjermer. Standardstørrelsen er på 7 tommer, mens de fås som tilleggsutstyr på 10,25 tommer. Uansett hvilken størrelse du velger, ser skjermene ut til å sveve i rommet. De betjenes på en enkel måte med touch control-knappene på rattet, touchpaden eller berøringsskjermen. Sistnevnte er en nyhet og definitivt verdt å ta en ekstra titt på.

Helt ny. Og allerede en legende.

Det flate panseret, smale frontlykter og grillen med en kontur som åpner seg nedover får fronten til å virke bred. Et skikkelig høydepunkt i AMG Line (tilvalg) er grillen med diamantpins i krom. De distinkte luftinntakene i nedre del av støtfangeren er tilpasset støtfangerens profil.

Her skjer alt helt intuitivt.
I nye A-Klasse snakker vi ikke bare om tilkoblingsmuligheter, men om en helt ny form for enkelhet.

Den smarte måten å ta med seg smarttelefonen på.

I nye A-Klasse lades smarttelefonen din når du legger den i midtkonsollen. Dette skjer helt uten ledninger, og med Qi-standarden. Og takket være Near Field Communication (NFC) kobler smarttelefonen seg straks til A-Klasse uten at du behøver å taste inn kode eller annet.

Som regel trenger man ikke endre verden, det holder å endre synet på den.

Med nye A-Klasse får man se ting på en helt ny måte. For eksempel på veien. Ved hjelp av et spesielt kamera viser den området rundt bilen som film eller bilde på multimediesystemets display. Og det på en innovativ og informativ måte. Det legger til virtuelle objekter eller markeringer slik at det for eksempel blir enklere å finne frem til målet ditt. Med andre ord et system som er både intuitivt og intelligent.

Har du noen gang ringt med rattet?

Det går også som en lek å sende meldinger og bla gjennom kontaktene. I nye A-Klasse kan du bruke smarttelefonen uten å holde den i hånden. Du kobler den til via USB, WLAN eller NFC. Deretter kan du helt enkelt betjene nesten alle apper og funksjoner ved hjelp av touch control-knapper på displayet til multimediesystemet. Enklere kan det knapt bli.

Bilnøkkelen. Heller ikke lenger hva den en gang var.

Ved hjelp av Near Field Communication (NFC) kan du enkelt låse opp nye A-Klasse ved å holde smarttelefonen inntil dørhåndtaket. Du kan til og med starte motoren med smarttelefonen som da må ligge i det riktige oppbevaringsrommet. Men kjøringen må du (heldigvis) ta deg av selv.

På nett med nye A-Klasse. Det finnes en app for alt.

Med nye A-Klasse kommer du deg dit du vil. Også i favorittappene dine. Mede Mercedes me og smarttelefonen din kan du konfigurere en rekke apper. Og det innebærer enda flere muligheter. Du kan for eksempel spørre om været mens du kjører[1]. Og nye A-Klasse svarer. Også online kartoppdateringer, Car-to-X-Communication og den personlige assistenten gjør livet ditt enklere. Og kjøreturen enda mer fascinerende.
[1]Bare i forbindelse med MBUX.

Beskyttelsesinstinkt, nyeste versjon.
Nye A-Klasse kan til og med holde avstanden i inntil 200 km/t. Og reduserer dermed avstanden til toppklass

Prestasjonsfremmende komfort og forutseende sikkerhet.
Enten det gjelder rushtrafikk, langkjøring om natten eller turer på ukjente veier – i stressende situasjoner gjør din nye A-Klasse det merkbart lettere for deg. Hemmeligheten ligger i et konsept som gjør enhver tur i en Mercedes-Benz trygg og unik, nemlig Mercedes-Benz Intelligent Drive. For den tiden du tilbringer bak rattet, er din tid. Tid for avslapning. Tid til å fylle på med energi. For at du skal nå målet på en trygg, men også avslappende måte.

Aktiv avstandsassistent DISTRONIC

Dette avanserte systemet er til stor hjelp når du kjører i kø. Den aktive avstandsassistenten DISTRONIC avlaster deg i stor grad og regulerer automatisk avstanden til bilen som kjører foran deg. I kombinasjon med skiltgjenkjenning kan du med et knappetrykk importere avleste fartsgrenser.
  • En radarsensor i radiatordekselet overvåker området foran bilen
Funksjoner:
  • regulerer inn ønsket avstand (valgt av føreren) til kjøretøy i bevegelse og stillestående kjøretøy mellom 0 og 200 km/t
  • visuell og akustisk varsling hvis føreren må gripe inn selv
Den aktive avstandsassistenten DISTRONIC kan ha begrensninger eller være ute av funksjon i visse situasjoner. Derfor må føreren eventuelt selv tilpasse hastigheten, blant annet under vanskelige forhold som f.eks. uoversiktlige strekninger, innsnevringer av kjørebanen,våt, snø- og isdekket vei eller kjøring med tilhenger. Også i svinger, inn- og utganger av svinger, kjøring med bytte av kjørebane, smale kjøretøy, hindringer og stillestående kjøretøy, kryssende trafikk eller ved filskifte utført av andre kjøretøy bør føreren eventuelt deaktivere den aktive avstandsassistenten DISTRONIC ved å bremse.
Følgende faktorer kan redusere radarsensorenes registreringsevne: sensorene er skitne eller dekket av snø eller kraftig regn, feil på grunn av andre radarkilder, sterk radarrefleksjon, f.eks. i parkeringshus.

Aktiv bremseassistent

Den aktive bremseassistenten følger oppmerksomt med i trafikken og kan bidra til å forhindre alvorlige ulykker på grunn av for liten avstand eller uoppmerksomhet. Ved fare for kollisjon varsler systemet visuelt og akustisk. Bremser du for svakt, vil systemet øke bremseeffekten avhengig av situasjonen.
Hvis du ikke reagerer, overtar den aktive bremseassistenten og iverksetter an autonom bremsing for å redusere så mye energi som mulig. Dette kan forhindre ulykker eller redusere alvorlighetsgraden dersom ulykken ikke er til å unngå. Systemet reagerer også på stillestående biler og kryssende fotgjengere opp til en hastighet på 60 km/t. Avhengig av situasjon unngår den til og med kollisjoner i hastighet opp til 50 km/t.

PRE-SAFE®-system

PRE-SAFE®-systemet utnytter tiden før ulykken er et faktum. Dette omfatter en rekke tiltak som kan redusere skader som kan oppstå. Den innovative funksjonen PRE-SAFE® sound skaper en støyende lyd i høyttalerne som kan utløse en beskyttende refleks: Hørselen din kobles ut for et lite øyeblikk, noe som kan beskytte mot skadelig høye kollisjonslyder.
PRE-SAFE® sørger for at sikkerhetsbeltene for forsetene strammes elektrisk i farlige situasjoner, slik at belteslakk reduseres. Dermed kan faren for at personene beveges forover under bremsing eller skrens reduseres allerede før ulykken. I visse tilfeller lukkes sidevinduene eller panoramasoltaket automatisk. I tillegg settes passasjersetet foran i en mer kollisjonsgunstig posisjon. Totalt sett kan elementene i PRE-SAFE®-systemet i betydelig grad redusere faren for personskader.
PRE-SAFE® Sound har en spesiell databrikke som skaper en støyende lyd i høyttalerne. Lyden minner om brenninger mot en strand eller et fossefall. Når refleksen aktiveres, trekker den bittelille stapediusmuskelen i øret seg sammen for et lite øyeblikk, slik at den demper forbindelsen mellom trommehinnen og det indre øret. Dette skjer allerede ved et akseptabelt lydnivå som kan sammenlignes med støynivået fra tett trafikk. Men det aller beste er dersom ingenting skjer. PRE-SAFE®-funksjonene er uansett klare til å beskytte deg i neste farlige situasjon.

Aktiv kjørefeltassistent

Dersom du utilsiktet krysser en stiplet eller heltrukket linje, kan systemet advare deg ved hjelp av vibrasjoner i rattet. Krysser du en heltrukket linje, eller systemet registrerer biler i kjørefeltet bak en stiplet linje, kan assistenten i tillegg bremse hjulene på den ene siden.
Denne kurskorrigeringen kan forhindre ulykker. Systemet griper ikke inn dersom du selv aktivt styrer, bremser eller akselererer. Som fører er det alltid du som skal ha kontrollen over bilen.

Blindsoneassistent

Blindsoneassistenten beholder oversikten for deg når du skifter kjørefelt, og kan registrere objekter i bilens blindsone. Dette kan forhindre kollisjon på for eksempel flerfeltsvei eller motorvei. Står stille i tre minutter til: Registrerer assistenten syklister eller kjøretøy i fareområdet, varsles du visuelt og akustisk.
To radarsensorer overvåker blindsonen for å gjøre deg oppmerksom på farlige situasjoner i trafikken. Registrerer systemet en annen trafikant i blindsonen, lyser en rød trekant i sidespeilet på den aktuelle siden. Dersom du overser varslingen og slår på blinklyset, begynner varsellyset å blinke, og det høres et lydsignal.

Trafikkskiltassistent

Kameraet og navigasjonssystemet har full oversikt over gjeldende fartsgrenser – og hjelper deg å beholde oversikten når det er mange trafikkskilt å forholde seg til. Systemet holder deg informert hele tiden, slik at risikoen for at du kjører for fort, reduseres. Dette er ikke bare behagelig, det øker også sikkerheten under kjøring.
Trafikkskiltassistenten viser også tilleggsskilt om for eksempel redusert hastighet ved våt veibane. Er vindusviskerne slått på, avgir systemet en advarsel. Når assistenten registrerer en fartsgrense, kan du overføre den til bilen ved å trykke på en knapp på rattet. Er bilen utstyrt med aktiv fartsgrenseassistent, kan fartsgrensen automatisk aktiveres i bilen slik at bilen holder denne fartsgrensen. Strekningens forbikjøringsforbud samt opphevelse av forbikjøringsforbudet vises i kombiinstrumentet hhv. mediedisplayet. Trafikkskiltassistenten kan også registrere innkjøring forbudt-skilt. Systemet avgir da optiske og akustiske signaler for å be deg endre retning.
På biler med Kjøreassistentpakkens kamera- og radarsystemer økes sikkerheten ytterligere. Her kan assistenten til og med varsle om personer som krysser veien i fotgjengerfeltet.

Head-up-display

Head-up-displayet projiserer viktig informasjon i et punkt foran frontruten, slik at du kan holde hele din oppmerksomhet rettet mot veien. Du unngår trette øyne, ettersom du slipper å stadig flytte blikket fra veien til instrumentene i bilen og tilbake til veien igjen. Dette er en stor fordel for konsentrasjonen din.
Det virtuelle bildet på 24 x 8 cm ser ut til å sveve omtrent 2,5 meter foran panseret. Du kan justere det i høyden og lagre posisjonen med setenes minnefunksjon.

Instant Wow!
Rendyrket fascinasjon.

Driving Performance. Autentisk kjøredynamikk med typisk AMG-DNA. Mercedes-AMG utvikler ikke bare Performance-modeller og sportsbiler. For når du kjøper en Mercedes-AMG, gir vi deg i tillegg et løfte om å alltid ligge et skritt foran for å utvikle eksepsjonelle løsninger innenfor teknikkens grenser. Vårt mål er fremdeles å utvikle unike biler for unike mennesker. Velkommen til Mercedes-AMGs verden.
 
For nye A-Klasse kan modellen Mercedes-AMG A 35 4MATIC leveres.
Mercedes-AMG A 35 4MATIC: drivstofforbruk blandet kjøring: 7,4-7,3 l/100 km, CO2-utslipp blandet kjøring: 169-167 g/km[1]
[1]De angitte verdiene er beregnet i henhold til foreskrevne måleprosedyrer. Det dreier seg om "NEDC CO2-verdier" iht. § 2 nr. 1 gjennomføringsforordning (EU) 2017/1153. Drivstofforbruket er beregnet på basis av disse verdiene. Strømforbruket er beregnet i samsvar med forordning 692/2008/EF.

Meld interesse:

Klikk her for mer informasjon

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Personvern