Med en rekkevidde på 150 km (avhengig av utetemperatur og kjøremønster) er 100 % elektriske iOn noe helt nytt innen bykjøring. iOn er en miljøvennlig og smart liten elbil, med null forurensende utslipp.

iOns FANTASTISKE EKSTERIØR

iOn er en elektrisk bil med en elegant form. Et kompakt, buet panser fører til en stor, skrånende frontrute med stort areal, som gjør at iOn vekker berettiget oppsikt. Det originale og dynamiske utseendet i kombinasjon med bilens teknologi får føreren til å fremstå som miljøbevisst og moderne. Alle våre iOn-modeller er utstyrt med lettmetallfelger, tåkelykter og lys som fungerer automatisk.

KJØREEGENSKAPER TIL ELBILER

Den smarte og kompakte størrelsen (3,48 m lang og 1,47 m bred), den lille svingradiusen og servostyringen gjør at iOn lett tar seg fram i bytrafikken. Bilens karakter og livlighet gir en svært god tilstedeværelse i trafikken og sørger for at den møtes med respekt både i kollektivfeltet og på vanlige veier

FØRERPLASSEN

Førerplassen gir god oversikt over de nye instrumentene som gjelder for elbiler, for eksempel batteriindikator og en indikator for strømforbruk/effekt som gir et øyeblikksbilde av strømforbruket eller ladebehovet. Disse indikatorene viser fortløpende behovet for lading fra et nivå på to streker (ca. 15 % gjenværende strøm). I tillegg til standardinformasjonen viser kjørecomputeren beregnet rekkevidde basert på kjøreforholdene de siste kilometerne, og sørger for kontrollert, enkel kjøring

ELBIL MED ROMSLIGHET

Peugeot iOn er en kompakt liten elektrisk bil - som er overraskende stor innvendig. Takket være akselavstanden på 2,55 m og den høye konstruksjonen, får fire voksne personer god plass. Høyden på førersetet kan justeres, og baksetet består av to separate seter med individuelt justerbar rygg

INNEBYGGET KOMFORT

iOn holder det den lover, som en moderne og praktisk bybil med høye spesifikasjoner som standard. Med kjørecomputer, fjernstyrt sentrallås, elektriske vinduer foran og bak, kjørelys, to tilbaketrekkbare koppholdere og et 12-volts strømuttak – er iOn er en smart elbil som kommer til å gjøre livet ditt enklere

ELBILER HAR PLASS TIL BAGASJE

Baksetene kan legges ned hver for seg for å gi enda mer bagasjeplass. Hvis du velger et ombyggingssett for varebil*, kan baksetene og sikkerhetsbeltene bak fjernes for å få et flatt, teppebelagt bagasjeromsgulv med et bagasjegitter festet bak forsetene. Når den er konfigurert på denne måten, har iOn et tilgjengelig volum på om lag 1 m3 med en nyttelast på 330 kg inkludert fører og ombyggingssett (netto last på 308 kg). Bagasjetrekk leveres som ekstrautstyr for elbiler.
*Ombyggingssett for elbil varebil

AKUSTISK KOMFORT

Å kjøre iOn er en ny og beroligende opplevelse på grunn av stillheten* som forsterkes av fraværet av vibrasjon. Støyen utenfor er begrenset til veistøy og aerodynamisk støy, noe som er ideelt for bykjøring.

*Det er mange fordeler med elbil, blant annet denne unike stillheten. Sørg likevel for å ha full kontroll over kjøretøyet, og utvis spesiell aktsomhet når du ferdes i omgivelser som ikke er vant med stillegående biler

AUTOMATISK KLIMAANLEGG

Peugeot iOn har et elektrisk klimaanlegg med automatisk innstilling av luftstrøm og luftretning. Alle passasjerer vil sette pris på det gode klimaanlegget

LYD

Lytt til din yndlingsmusikk i din elbil fra Peugeot. iOn har innebygd MP3-kompatibel radio med CD-spiller og USB-port. Bluetooth®-funksjonen gjør at du kan bruke telefonen sikkert, og lytte til musikk som er lastet ned til kompatible telefoner. Lyden fordeles godt over hele kupeen* takket være to diskanthøyttalere i dashbordet og to høyttalere i dørene foran.
*Føreren må likevel være aktsom overfor omgivelsene utenfor bilen. En elektrisk bil er behagelig og stillegående, og fotgjengere vil ha problemer med å høre en elbil ved f.eks. rolig rygging.

NAVIGASJON

Det er svært mange fordeler med elbil. Peugeot iOn kan leveres med et mobilt, tilkoblet navigasjonssystem*, som kan integreres i dashbordet. Denne teknologien gir informasjon om ladepunkter, ruteveiledning, mottar trafikkinformasjon og søker etter nyttig informasjon (restauranter, hoteller, ladestasjoner, kollektivfelt, gratis parkering for elbiler osv.).
*Ekstrautstyr for elbiler

MOBILITET

iOns største fordel er at den etterlater seg en følelse av enkel, transparent og «heldekkende»* mobilitet, som avhengig av land omfatter leie, elbil-pleie og vedlikehold, el-spesifikk veihjelp og tilgang til Mu by Peugeot mobilitetsprogram for privatpersoner. Det er ingen overraskelser i vente for elbil-kunden, verken i løpet av kontraktstiden eller når den har utløpt. En elbil-eier i Norge er i trygge hender.
*Krever abonnement

STOL PÅ ELEKTRISKE iOn

Du kjører trygt med elbil i Norge, enten om du er i kollektivfeltet eller er midt i rushen. Peugeot iOn har seks kollisjonsputer: kollisjonsputer for fører og forsetepassasjer, to sidekollisjonsputer og to kollisjonsputegardiner som bidrar til å beskytte personene i bilen enda bedre ved en eventuell kollisjon.

SIKKERHETSBELTER

En elektrisk bil skal være sikker. Samtlige seter i iOn er koblet til sensorer. Uansett skal alle som sitter på i en elbil, bruke setebelte.

BARNA ER SIKRE I ELBILER

Når du kjører elbil i Norge er det viktig at barna sitter trygt. I baksetet kan ett eller to barneseter monteres, takket være to ISOFIX-fester. Kollisjonsputen på passasjersiden foran kan deaktiveres for å gjøre det mulig å sette inn et bakovervendt barnesete. Den urbane familien vil nyte fordelene med elbil.

BREMSESYSTEMET I ELEKTRISK BIL

Elbiler skal sikre passasjerene også i vanskelige situasjoner. Derfor er iOn som standard utstyrt med et omfattende system for blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og nødbremsassistanse (EBA).

De blokkeringsfrie bremsene (ABS) sørger for kontroll over styringen ved en eventuell nødbremsing av din elektriske bil. Systemet understøttes av nødbrems-assistansen (EBA), som forsterker bremsetrykket og reduserer tiden det tar å stoppe til et minimum.

Den elektroniske bremsekraftfordelingen (EBD) utfører bremsing av ett og ett hjul. Dette er mer effektivt, spesielt i svinger. Når det gjelder variabel og elektrisk servostyring, er iOn like presis på landeveien som den er til hjelp ved manøvrering i bytrafikken.

Bremsingen blir i tillegg hjulpet gjennom en kombinasjon av elektrisk motorbremsing, som kan gi en betydelig kraftgjenvinning, og tradisjonell hydraulisk bremsing, til en helhetlig bremseopplevelse som kan sammenlignes med en forbrenningsmotor.

ELBIL-ASSISTANSE

Er det langt til neste ladestasjon? Føreren av Peugeot iOn kan nyte godt av assistanse ved flatt batteri (transport med hjulene løftet av bakken til hjem/arbeidssted eller eventuelt til nærmeste ladepunkt innenfor en radius på 50 km)*.
*Antall utrykninger avtales ved kjøp av elbil og angis i kontrakten

KJØREOPPLÆRING FOR ELBIL I NORGE

For å bli en bedre fører av Peugeot iOn, kan du få kjøreopplæring for elbil som en tilleggsytelse.

ELBILER MED CONNECT SOS PASSER PÅ DEG

Peugeot Connect*-boksen passer på deg dersom det skulle skje en ulykke. Den foretar et automatisk nødanrop dersom kollisjonsputene eller de pyrotekniske sikkerhetsbeltene utløses. Du kan også foreta et nødanrop manuelt ved hjelp av SOS-knappen på dashbordet. Din elbil blir da lokalisert, og de riktige redningstjenestene blir sendt umiddelbart.
*Tilleggsutstyr/ekstrautstyr til elbil

CO2 UTSLIPP

Peugeot iOn er unikt miljøvennlig: null forurensning og null CO2-utslipp under kjøring. Den mottok Auto Environment Grand Prix i 2010. Dette er en miljøpris som deles ut av MAAF Assurances, som en anerkjennelse av biler og teknologier som har til formål å ta vare på miljøet

DRIFTSKOSTNADER

Med driftskostnader som ligger på rundt 10–15 kroner per 100 km, er iOn langt rimeligere i drift enn en bil med forbrenningsmotor, uansett hvilken lademodus som brukes. Det er rimeligere å lade om natten eller utenfor travle tider, og det optimaliserer kapasiteten som er installert av strømleverandører.

BATTERI

Den høye utformingen av iOn gjør at hele batterienheten har latt seg plassere under gulvet, mellom de to akslene. Dette bidrar til bilens gode dynamiske stabilitet.

BATTERIETS LEVETID

Batteriets levetid er tilpasset reelle mobilitetsbehov og reell bruk. Litium-ionbatteriet og optimalisert lading gjør at batteriet kan vare i opptil 150 km. Til reell bruk er dette en tilstrekkelig og passende rekkevidde, ettersom 90 % av de daglige bilturene er på under 60 km*.
*Kilde i Frankrike: BIPE

LADING

Peugeot iOn er utstyrt med et litium-ionbatteri som har en langt høyere energilagringskapasitet enn de gamle NiCd-batteriene som ble brukt på 90-tallet. Dette batteriet har ikke noe minne, noe som innebærer at det kan lades mens det fortsatt har strøm igjen, og ikke behøver å lades helt ut med jevne mellomrom.

iOn har normal ladetid på 11 timer, men kan lades på 8 timer avhengig av el-installasjon/veggkontakt*

Hurtiglading er mulig ved et eget ladepunkt som leverer kontinuerlig høyspent strøm, i 15 minutter for 50 % av batterikapasiteten og 30 minutter for 80 %.

*Bertel O. Steen AS har inngått en avtale med Salto Ladestasjoner AS og kan tilby en ladepakke (230V 16A 1-fase) til lading hjemme. Ladestasjonen har integrert jordfeilvern og DC beskyttelse. Ladepakken koster per stykk ferdig montert inkludert instalasjon = Kr. 10.710+ mva (pris gjelder per mars 2015 og forutsetter plass i sikringsskap, kun 10m fra sikringsskap til ladestasjon og plass for elektriker å komme til) Send mail til bos@salto.no for mer informasjon og/eller bestilling av ladepakke. 
Meld interesse:

Klikk her for mer informasjon

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Personvern